Köpvillkor

Bedrägeri

Vi lagrar alltid ert IP nummer vid beställningar och vid bedrägeriförsök eller falskbeställningar görs alltid en polisanmälan tillsammans med ert IP nummer.

Priser

Priserna på 2dudes.se är angivna i Svenska kronor (SEK) och inkluderar alltid 25% moms. I varukorgen ser du det totala beloppet inklusive moms och frakt. 

Åldersgräns

Du ska vara myndig för att handla hos 2dudes.se. Personer under 18 år är minderåriga och därmed omyndiga. När du genomför ett köp på hemsidan bekräftar du härmed att du är minst 18 år gammal.

Betalningsalternativ

Shopify payments

Shopify payments accepterar kredit- och betalkort från Visa, Mastercard, American Express, Maestro och UnionPay. Vi acceptera också Apple Pay, Google Pay och Shop Pay.

Du kan läsa fullständiga villkor om Shopify payments på deras hemsida.

Frakt och leverans

Gratis frakt inom Sverige.

Leveranstiden är normalt 2-4 arbetsdagar inom Sverige. Eventuella förseningar kan förekomma inför jul och andra perioder med mycket beställningar. Om en produkt har en förlängd leveranstid står det i beskrivningen hos varje produkt. Vi skickar alla våra paket inom Sverige med PostNord och som avsändare kommer det stå 2dudes.se. Om ert paket inte hämtas ut och det returneras till oss måste ni betala en avgift (läs mer nedan under ”outlösta paket”) samt en fraktavgift om 69 kr för att få paketet återsänt till er. Anger du fel adress ersätter vi inte bortkomna paket.

I sällsynta fall kan leveranstiden från dess att vi har skickat en beställning vara lång, upp mot 1 månad. Sådana förseningar är helt utom vår kontroll och vi kan inte hållas ansvariga för dessa.

Vår policy är att vänta max 4 veckor innan vi kan anse att en försändelse är försvunnen. Först efter 4 veckor från det datum vi har skickat en beställning kan vi utföra en återbetalning eller skicka beställningen igen till dig.

Om du vid beställningen har angivit en felaktig adress och försändelsen av denna orsak inte kommer fram till dig är vi varken skyldiga att återbetala dig eller skicka beställningen på nytt.

Retur, öppet köp, ångerrätt, byten och reklamation

Oavsett orsaken till din retur så skall du alltid kontakta oss innan via vårt kontaktfomulär. 

Om något saknas eller om du fått fel produkt i din leverans.

Om en vara skulle saknas i din leverans eller om du fått fel produkt ber vi dig att kontakta oss så snart som möjligt för att lösa detta. En skriftlig reklamation via vårt kontaktformulär måste vara oss tillhanda senast tre dagar efter det att försändelsen mottagits. Kom ihåg att du inte får öppna eller använda en felaktig produkt, då kommer du att bli ersättningsskyldig för produkten då vi inte kan ta den i retur.

Reklamation av trasig produkt

Våra leverantörer kontrollerar alla produkter noga innan leverans. Om något mot förmodan skulle vara defekt ber vi dig att kontakta oss inom 3 dagar efter du fått ditt paket med en detaljerad beskrivning av problemet. Reklamation av trasig produkt ska ske inom skälig tid efter det att felet har upptäckts.

Efter ett godkänt returärende ska du returnera produkten eller produkterna till oss. Vi kommer att undersöka skadan för att sedan skicka ut en ny vara till dig utan extra kostnad. Om en vara inte finns i lager eller har utgått så kommer vi att kontakta dig innan vidare hantering. Vi hanterar normalt sett reklamationsärenden inom 3 till 5 arbetsdagar. Vi står för uppkomna kostnader såsom frakt som uppkommer vid en reklamation.

Observera att 2dudes.se inte accepterar paket skickade med postförskott eller efterkrav.

Vid en reklamation har du som utgångspunkt rätt att få din köpta vara ersatt med en motsvarande produkt.

Ångerrätt

Du har, enligt lagen om distanshandel, rätt till 14 dagars ångerrätt från mottagandet av produkten eller produkterna. Observera att produkten måste vara i väsentligt oförändrat skick. Detta innebär till exempel att en produkt måste vara obruten och oanvänd. Du använder returblanketten som finns ovan.

Dessutom ska varan och dess förpackning returneras i samma skick som när du mottog dem. Originalförpackningen ska skickas med och den ska vara oskadd. Vi rekommenderar att du alltid returnerar dina paket med spårbar frakt, så att du vet vart det befinner sig.

Returrätten förfaller också om du använder varan på ett sätt som uppenbart väsentligt förminskar dess värde. Skadade eller ofullständiga produkter får inte heller returneras. Presentartiklar, tester eller gåvor som du fått gratis av oss återbetalas inte.

I många fall inkluderar produkterna testbatterier, om batterierna inte fungerar betyder det inte att produkten inte fungerar, ibland är testbatterierna urladdade och produkten behöver nya batterier, i det här fallet har produkten ingen retur.

Vid ett godkänt ångrat köp betalar vi tillbaka summan för köpet inom 30 dagar. Du som kund står endast för returfrakten till oss, från 49:- SEK. Det är viktigt att du skyddar returen noga, bäst är att skicka den i den förpackning som försändelsen mottogs i, då produkten måste vara i nyskick när den inkommer till oss. Du väljer själv hur du vill returnera din produkt till oss men använd förslagsvis en tjänst som är spårbar då det är du som ansvarar för returen tills den nått vårt lager igen. Vi gör inga återbetalningar innan vi mottagit och godkänt returen.

Om du ångrat ett köp måste du alltid kontakta oss innan du returnerar en vara.

Transportskada

Vid trasig eller öppnad kartong vid leverans bör du anmäla detta direkt till ditt utlämningsställe vid uthämtning av paketet då de har blanketter för skadeanmälan. Om paketet levereras till din brevlåda bör du i första hand kontrollera att innehållet är oskadat och komplett innan du går vidare med en skadeanmälan. Kontakta gärna oss via vårt kontaktformulär som du hittar på sidan.

Avbeställning

Om du skulle ångra dig direkt efter beställning bör du kontakta oss omedelbart. Om vi redan hunnit skicka din beställning går det ej att avbeställa den. Du måste då utnyttja ångerrätten och betala returfrakten till oss.

Byten

Vi genomför inte byten av produkter utan ärendet kommer att behandlas som en retur och ett nytt köp behöver göras.

Outlöst paket

Om du skulle ångra dig efter att ordern har skickats från oss är det viktigt att du ändå hämtar ut det hos ditt utlämningsombud och sedan kontaktar oss för en retur. Om ett paket inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter. En order som ej hämtas ut debiteras en avgift på f.n. 150 kr. Detta motsvarar de faktiska kostnader som uppstår för oss för att mottaga ett paket i retur. Har du inte fått en avi av posten inom några dagar (ca 5 arbetsdagar) efter din beställning är det du som kund som är ansvarig att kontakta oss för att få ett kollinummer så du kan hämta ut paketet.

Anger du en felaktig adress och vi får paketet i retur kommer du också debiteras en avgift på f.n 150 kr. Du kan då inte ångra ditt köp och vi betalar heller ingen ersättning om ett paket eller brev kommer bort på grund av att du skrivit en felaktig adress.

Kontakta oss innan beställning och användning om du är osäker på vad som gäller.

Personuppgifter

Den 28:e Maj 2018 trädde en ny EU-förordning i kraft, GDPR (dataskyddsförordningen). Här kan du läsa om vad GDPR betyder för dig och hur vi behandlar dina personuppgifter.

Produktbilder

Det är viktigt att tänka på att färger och nyanser kan skifta något mellan olika datorer och skärmar. Vi gör vårat yttersta för att ge en rättvis bild av hur en produkts färg och nyans ser ut i verkligheten. Vi kan dock omöjligt garantera att den färg eller nyans ni ser på er skärm stämmer överens med den färg som vi, eller någon annan ser. Om du är missnöjd med en färg eller nyans går det utmärkt att utnyttja ångerrätten.

Du får använda våra bilder för publicering men du måste ange oss som källa antingen skriftligt eller via länk. Det är förbjudet att använda våra bilder, produktbilder samt texter för kommersiellt bruk.

Kundtjänst

Vi har valt att endast erbjuda kundtjänst via e-post då det är lättare för oss att ge dig som kund rätt information direkt, lagra samt följa upp ärenden. Vi försöker att svara på era mejl så fort som möjligt dock senast inom 24 timmar. Vi svarar dygnet runt men våra ordinarie öppettider är måndag till fredag 08:00-16:00. Du når oss direkt via vårt kontaktformulär som du hittar på sidan.

Tvist

Vi följer alltid Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist.

Information om cookies

Webbplatsen använder sig av cookies och enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information vad det används till. En cookie är en textfil med information som lagras på din dator. Vårt butikssystem kräver att dessa filer lagras för att fungera korrekt. Vi använder oss av cookies för att komma ihåg att du är inloggad, vilka inställningar du valt, vilken varukorg som tillhör dig samt marknadsföring.

Övrig information

Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel, leverantörers prishöjningar, evt. oriktigt angivna specifikationer m.m. samt för slutförsäljning. Det är beställarens ansvar att se till att alla leveransuppgifter som angivits vid ordern är korrekta. Falskbeställningar samt bedrägeriförsök polisanmäls tillsammans med ditt IP-nummer som vi lagrar vid din beställning. 2dudes.se förbehåller sig rätten till ändring av samtlig information utan föregående avisering.

Allmänt:
Användningen av produkterna sker på egen risk. Varken 2dudes eller distributörer ansvarar för användningen av produkterna. Om du gör ändringar eller modifikationer av något slag, förutom de som uttryckligen godkänts av tillverkaren, upphävs reklamationsrätten för produkten. 

Force Majeure

Ägaren till denna webshop är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständigheter skall anses bl.a. myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetens beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc., samt onormal nedgång i marknaden.